سلام دوستان
یک آموزش آماده کردم برای عزیزانی می خواهند 3dsmax رو شروع کنن
موضوع : استودیوی سه بعدی سازی مکس چیست ؟ رابط گرافیکی آن چگونه است ؟
تمام مطالب تجربه های من در 3dsmax هست
در ادامه می توانید به این آموزش دست یابید
یک آموزش آماده کردم برای عزیزانی می خواهند 3dsmax رو شروع کنن
موضوع : استودیوی سه بعدی سازی مکس چیست ؟ رابط گرافیکی آن چگونه است ؟
تمام مطالب تجربه های من در 3dsmax هست
در ادامه می توانید به این آموزش دست یابید
مکس دنیایی است که همه ی رویاهای شما را به حقیقت تبدیل می کند
این جمله ای هست که بعد چندین ماه کار با مکس می تونم بگم . ساده ترین توضیحی که میشه برای کار با مکس زد هم اینه که : شما در مکس اشیای هندسی دو یا سه بعدی رو با بوجود میارین و در مراحلی با هم ترکیب می کنید و توسط ویرایشگر ها ( مادیفایرها ) به ویرایش شی پرداخته تا نتیجه ی مورد نیازتون رو بگیرین
در مکس شما ابزار های بسیاری برای ویرایش ، حرکت و ... دارید که در بخش بعدی با بخشی از اون ها آشنا می شوید . زیادی ابزارها یکی از توانمندی های مکس هستش و البته پلاگین های متنوع می تونن ابزار های جدیدی رو براتون آماده کنند
اگر در اول کار شما نتونستین تشخیص بدین از چه ابزاری باید در چه جایی استفاده کنین اصلا نا امید نشوید زیرا این پدیده چیزی نیست که بتونین حفظش کنین یا به عبارتی یک پدیده ی تجربی هست که با کار بسیار با نرم افزار حاصل میشه
ساخت اشیا در مکس تا لحظه به نتیجه رسیدن و رندر چند مرحله داره
یک : طراحی شی ( مدلینگ ) که مهمترین قسمت کاره
دو : اعمال متریال ها یا همان بافت ها
سه : نور پردازی
چهار : تنظیم دوربین
پنج : تنظیمات رندر
شش : رندر گیری
رابط کاربری : واقعیتش اولین باری که رابط کاربری مکس رو دیدم ترسیدم و تا دو ماه سمت مکس نرفتم اما بعد آشنایی با این رابط کاربری خداییش زیباترین و شیرین ترین
رابط کاربری جهان رو دیدم که کار هارو واقعا آسون میکنه و باید به مکس در این باره آفرین گفت
رابط کاربری مکس به چندین بخش تقسیم میشه :
برای بزرگ شدن عکس بر روی عکس کلیک کنید
یک : درچه های دید = تمامی اعمال مکس در این دریچه ها صورت میگیرد و قابل مشاهده هست
دو : دریچه دید تاپ یا بالا
سه : درچه ی دید لفت یا چپ
چهار : درچه ی دید رایت یا راست
توجه : این سه درچه ی دید نمایی دوبعدی از شکل نشان می دهند که بسیاری از تغییرات ، حرکت ها ، کار با ورتکس ها (نقطه هایی که راس ها را به هم متصل می کنند ) و ... در این درچه های دید صورت می گیرند و در مدلینگ شی بسیار نقش مهمی ایفا می کنند
پنج : دریچه ی دید پرسپکتیو که می توانید از هر نمایی که خواستید شی رو نگاه کنین و
نتیجه ی کارهاتون رو به صورت سه بعدی مشاهده کنید
توجه : تنها تفاوت این دریچه ی دید سه بعدی بودن آن است لذا می توانید تمامی تغییرات را نیز با استفاده از این دریچه ی دید انجام دهید
شش - درون درچه ی دید : نشان دادن نمای درچه ی دید و تغییر آن
شش - بالا : منوی اصلی که در اکثر نرم افزار ها وجود دارد
نوار ابزار
هفت : لینک = هنگامی که بخواهید دو شی را به هم متصل کنید
هشت : آن لینک = هنگامی که بخواهید دو شی لینک شده به هم رو دوباره از هم باز کنید
نه : اسپیس وارپ ( بیشتر در انیمیشن سازی کاربرد دارد ) و در جای خودش توضیح داده میشه
ده : نشان دهنده اینکه چه چیز هایی انتخاب بشوند
یازده : انتخاب یک آبجکت
دوازده : انتخاب به وسیله ی اسم های آبجکت ها
سیزده : تعین کننده ی شکل محدوده ی انتخاب
چهارده : فقط انتخاب آبجکت در محدوده
پانزده : ابزار بسیار مهم موو یا حرکت که برای جا به جایی شی ، ورتکس وپلیگان (قسمت های مربعی شکل شی ) و کلا هرچیز که قابلیت انتخاب داشته باشد
شانزده : ابزار بسیار مهم : روتیت برای چرخاندن شی یا ... استفاده می شود
هفده : ابزار بسیار مهم اسکِیل یا تغییر مقیاس = (اولین هفده درون شکل ) مشکل در عکس
هفده - دو : تعیین نقطه ی پیوُت جابه جایی
هجده : اسنپ برای انتخاب دقیق تر ( توضیح بیشتر داده می شود ) از ابزار های تقریبا مهم است
نوزده : خودم اسمش رو گذاشتم رُند کن و درجاهایی کاربرد داره که به تغییرات رُند احتیاج داریم مثل یک تغییر
90 درجه ی سانتیگرادی
بیست : ابزار آینه برای کپی کردن یک شی در یک یا چند راستای خاص
بیست و یک : آلاین یا شاید هم آلیگن ( خنده) ابزاری مهم برای هم تراز کردن دو آبجکت در راستای مورد نظر
بیست و دو : مدیریت لایه ها
بیست و سه : ابزار بسیار مهم برای تعیین کردن جنسیت آبجکت
بیست و چهار : تنظیمات رندر مثل انتخاب سیستم رندر کننده و تنظیمات سیستم
بیست و پنج : مشاهده آخرین رندر
بیست و شش : رندر گیری
بیست و هفت : پنجره ای با ابزارهایی بسیار مهم برای ایجاد اشیا دو یا سه بعدی ، نور ، دوربین و ویرایشگرهای مربوطه و ... می باشد
بیست و هشت : ابزارهایی چون اوربیت برای چرخش زاویه دید در درچه ی دید فعال
بیست و نه : ابزار های انیمیشن سازی
سی : برای اطلاع از نام و مختصات آبجکت مورد انتخاب شده
دوستان همیشه موفق باشید و تمرین یادتون نره
عزیزان خواهشا کپی برداری با ذکر منبع
خوب هر نظر یا پیشنهاد با انتقادی داشتین در قسمت نظرات بگین
یاحق